کارگردانی که آستین بالا زده تا نگاه منفی سینما و تلویزیون به بلوچستان را درست کند
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۲۸۴۵
حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» ضمن اشاره به صدور پروانه نمایش برای این فیلم، بیان کرد که آن را به سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ارایه خواهد کرد.
حسین ریگی، کارگردان فیلم سینمایی «لیپار»، درباره زمان اکران این فیلم بیان کرد: «ما باید پروانه نمایش فیلم را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر میگرفتیم و حالا این مجوز را داریم، اما تمرکزی روی بحث اکران نداریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: «در حال حاضر واقعاً شرایط برای اکران آنلاین فیلمها چندان مهیا نیست چون بلافاصله بعد از بارگذاری در پلتفرمها، نسخه باکیفیت فیلم قاچاق و از شبکههای فارسی زبان خارجی پخش میشود. این موضوع از نظر مالی به فیلم ضربه میزند، حتی این اتفاق به لحاظ هنری هم آسیبی به فیلمهاست. چون هر فیلمسازی دوست دارد کارش را با کیفیت خوبی ببینند. من به عنوان فیلمساز نمیدانم شرایط کی دوباره کمی به حالت عادی برمیگردد، تا اکران سینمایی بخشی از هزینههای ساخت فیلم را تأمین کند اما وضعیت حالا غیرقابل پیشبینی است به همین دلیل سینماگران دوست ندارند وارد مقوله اکران شوند.»
ریگی توضیح داد: «پیش از جشنواره سیونهم فیلم فجر مطلع شدم چیزی بالغ بر ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند، به این آمار باید فیلمهای جشنواره را هم اضافه کرد. با وضعیت فعلی، حتی اگر اکران سینمایی از همین امروز آغاز شود، چند سالی طول میکشد تا همه فیلمها اکران را تجربه کنند که این شرایط خوبی برای فیلمسازان نیست. تعطیلی چندباره سینماها هم به فیلمها بسیار ضربه میزند. از این رو فکر میکنم پلتفرمها باید جدیتر بحث امنیت را پیگیری کنند تا فیلمسازان بتوانند به این سمت بروند. در حال حاضر همه جای جهان به همین سمت حرکت کرده است و اتفاقاً پلتفرمهای معتبر جهانی امنیت فیلمها را بیشتر تأمین و از این طریق فروش خوبی را تجربه میکنند، اما این مسأله هنوز در کشور ما معضلی است. اگر امنیت وی او دیها ارتقا پیدا کند، سینماگران هم به این بسترها اطمینان بیشتری پیدا میکنند.»
کارگردان «لیپار» اظهار کرد: «دوستان فیلمساز به دلیل همین شرایط بد به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی رفتهاند، به نظرم پلتفرمها همانطور که این روزها سفارش ساخت سریال به کارگردانها میدهند، میتوانند تنها به این کار بسنده نکنند و سفارش ساخت فیلم سینمایی هم بدهند. با شرایطی که ایجاد شده و هر هفته خبر تولید یک سریال را میشنویم به نظرم میشود فیلمهای سینمایی را در همین بستر ساخت. همه فیلمسازان، بازیگران و عوامل حرفهای سینما این روزها در شبکه نمایش خانگی فعال هستند اما حتی بعد از اینکه سینماها باز شوند، پلتفرمها میتوانند روند تولید فیلم را داشته باشند و اگر قرار باشد منصفانه به این مسأله نگاه کنیم، باید بخشی از تولیدات خود را به این سمت معطوف کنیم.»
ریگی در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به فیلم سینمایی «لیپار» مطرح کرد: «متأسفانه به سیستان و بلوچستان در پنجاه سال گذشته در سینما و تلویزیون با یک نگاه منفی پرداخته و آنچه از آن به تصویر کشیده شده، قاچاق، مواد مخدر، مسائل امنیتی و… بوده است. در حالی که تمام سیستان و بلوچستان به این موضوعات منحصر نمیشود. شاید تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان این موضوعاتی است که در سینما و تلویزیون دیدهایم.»
وی افزود: «من به عنوان یک بومی این منطقه و یک فیلمساز در اولین فیلمم تلاش کردم چهره دیگری از این استان نشان بدهم. در سینما وقتی از یک بلوچ صحبت میشود، بلافاصله بحث مواد مخدر، قاچاق و تروریست مطرح میشود در حالی که واقعاً این موضوع این همه رواج ندارد. من هم در «لیپار» زندگی فردی را روایت کردهام که رویاپرداز است. کلیدواژه کلی فیلمهایی که تاکنون از این خطه دیدهایم اسلحه بودهاست اما این موضوع در فیلم من وجود ندارد و به زوایای دیگری همچون مهماننوازی، تاریخ این استان و… پرداختهایم.»
۵۷۵۷
کد خبر 1511559منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: فیلم سینمایی پلتفرم ها فیلم فجر فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همواره قبل از اکران فیلمهای سینمایی، تماشاگران بر اساس پیشبینیهای خود نسبت به کیفیت اثر تولید شده و فضاسازی پیشینی که پیرامون فیلم وجود دارد، در روز اول پرده از آن استقبال کرده و به سینما میروند. البته استقبال روز اول اکران قطعا ملاک مفیدی جهت ارزیابی اقبال مخاطب به آثار نیست، اما این مولفه میتواند از ابعادی قابل توجه باشد.
به گزارش هنرآنلاین، در همین راستا شاه بودیم که فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.
مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
245245
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902764