Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان اکران این فیلم بیان کرد: ما باید پروانه نمایش فیلم را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌گرفتیم و حالا این مجوز را داریم، اما تمرکزی روی بحث اکران نداریم. بیشتر روی این موضوع تمرکز داریم که بتوانیم فیلم را به سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ارایه بدهیم و از سوی دیگر زمینه حضور آن را در جشنواره‌های دیگر جهانی فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شرایط کمی بهتر شود، به اکران عمومی هم فکر می‌کنیم چون سعید خانی مدیر خانه فیلم و تهیه‌کننده «لیپار» کارهای پخش آن را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر واقعاً شرایط برای اکران آنلاین فیلم‌ها چندان مهیا نیست چون بلافاصله بعد از بارگذاری در پلتفرم‌ها، نسخه باکیفیت فیلم قاچاق و از شبکه‌های فارسی زبان خارجی پخش می‌شود. این موضوع از نظر مالی به فیلم ضربه می‌زند، حتی این اتفاق به لحاظ هنری هم آسیبی به فیلم‌هاست. چون هر فیلمسازی دوست دارد کارش را با کیفیت خوبی ببینند. من به عنوان فیلمساز نمی‌دانم شرایط کی دوباره کمی به حالت عادی برمی‌گردد، تا اکران سینمایی بخشی از هزینه‌های ساخت فیلم را تامین کند اما وضعیت حالا غیرقابل پیش‌بینی است به همین دلیل سینماگران دوست ندارند وارد مقوله اکران شوند.

مجبوریم شرایط فعلی را تحمل کنیم

این کارگردان بیان کرد: منِ کارگردان دوست دارم فیلمم دیده شود فکر می‌کنم این حق من است که دوست داشته باشم فیلمم به هر نحوی یعنی چه به صورت اکران آنلاین چه به صورت اکران سینمایی دیده شود، ولی وقتی پای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به میان می‌آید قصه فرق می‌کند، به هر حال بازگشت سرمایه مقوله مهمی است و مجبورم تحمل کنم تا شرایط برای اکران فیلم مهیا شود.

دوستان فیلمساز به دلیل همین شرایط بد به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، به نظرم پلتفرم‌ها همانطور که این روزها سفارش ساخت سریال به کارگردان‌ها می‌دهند، می‌توانند تنها به این کار بسنده نکنند و سفارش ساخت فیلم سینمایی هم بدهند ریگی توضیح داد: پیش از جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر مطلع شدم چیزی بالغ بر ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند، به این آمار باید فیلم‌های جشنواره را هم اضافه کرد. با وضعیت فعلی، حتی اگر اکران سینمایی از همین امروز آغاز شود، چند سالی طول می‌کشد تا همه فیلم‌ها اکران را تجربه کنند که این شرایط خوبی برای فیلمسازان نیست. تعطیلی چندباره سینماها هم به فیلم‌ها بسیار ضربه می‌زند. از این رو فکر می‌کنم پلتفرم‌ها باید جدی‌تر بحث امنیت را پیگیری کنند تا فیلمسازان بتوانند به این سمت بروند. در حال حاضر همه جای جهان به همین سمت حرکت کرده است و اتفاقاً پلتفرم‌های معتبر جهانی امنیت فیلم‌ها را بیشتر تأمین و از این طریق فروش خوبی را تجربه می‌کنند، اما این مسأله هنوز در کشور ما معضلی است. اگر امنیت وی او دی‌ها ارتقا پیدا کند سینماگران هم به این بسترها اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند.

کارگردان «لیپار» اظهار کرد: دوستان فیلمساز به دلیل همین شرایط بد به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، به نظرم پلتفرم‌ها همانطور که این روزها سفارش ساخت سریال به کارگردان‌ها می‌دهند، می‌توانند تنها به این کار بسنده نکنند و سفارش ساخت فیلم سینمایی هم بدهند. با شرایطی که ایجاد شده و هر هفته خبر تولید یک سریال را می‌شنویم به نظرم می‌شود فیلم‌های سینمایی را در همین بستر ساخت. همه فیلمسازان، بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما این روزها در شبکه نمایش خانگی فعال هستند اما حتی بعد از اینکه سینماها باز شوند، پلتفرم‌ها می‌توانند روند تولید فیلم را داشته باشند و اگر قرار باشد منصفانه به این مسأله نگاه کنیم، باید بخشی از تولیدات خود را به این سمت معطوف کنیم.

تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان را در سینما دیده‌ایم

ریگی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به فیلم سینمایی «لیپار» مطرح کرد: متاسفانه به سیستان و بلوچستان در پنجاه سال گذشته در سینما و تلویزیون با یک نگاه منفی پرداخته و آنچه از آن به تصویر کشیده شده، قاچاق، مواد مخدر، مسایل امنیتی و… بوده است. در حالی که تمام سیستان و بلوچستان به این موضوعات منحصر نمی‌شود. شاید تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان این موضوعاتی است که در سینما و تلویزیون دیده‌ایم.

وی افزود: من به عنوان یک بومی این منطقه و یک فیلمساز در اولین فیلمم تلاش کردم چهره دیگری از این استان نشان بدهم. در سینما وقتی از یک بلوچ صحبت می‌شود بلافاصله بحث مواد مخدر، قاچاق و تروریست مطرح می‌شود در حالی که واقعاً این موضوع این همه رواج ندارد. من هم در «لیپار» زندگی فردی را روایت کرده‌ام که رویاپرداز است. کلیدواژه کلی فیلم‌هایی که تاکنون از این خطه دیده‌ایم اسلحه بوده‌است اما این موضوع در فیلم من وجود ندارد و به زوایای دیگری همچون مهمان نوازی، تاریخ این استان و… پرداخته‌ایم.

کد خبر 5202352 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سعید خانی جشنواره فیلم فجر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم سینمایی شبکه جام جم حضور هنر ایران در جهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آلبوم موسیقی موسیقی ایرانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه دو سیما سریال ایرانی شبکه نسیم انیمیشن برنامه تلویزیونی امور استان های صدا و سیما تئاتر ایران سیستان و بلوچستان فیلم سینمایی سفارش ساخت ساخت سریال پلتفرم ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!

محمود گبرلو مجری تلویزیون، منتقد و کارشناس سینما درباره توقف پخش سریال «حشاشین» در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به خبرنگار مهر گفت: سریال «حشاشین» که چند قسمت آن از پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شد ناگهان از پخش آن جلوگیری به عمل آمد. حرکت سنجیده و اصولی که توسط ساترا انجام شد و ای کاش زودتر توسط خود پلتفرم‌هایی که در شبکه داخلی ایران فیلم‌های متفاوت نشان می‌دهند، پیش‌بینی و جلوگیری می‌شد.

وی اضافه کرد: صیانت از منافع ملی و هویت ایرانی وظیفه همه اقشار جامعه با هر سلیقه و تفکر و ایدئولوی است. ساترا در بزنگاه، دقیق و استراتژیک عمل کرد و باید به آن دست مریزاد گفت.

گبرلو اظهار کرد: در شرایطی که شاهد پیشرفت گسترده تکنولوژی اینترنتی و ماهواره‌ای در تولید و پخش فیلم و سریال هستیم طبیعتاً نمی‌توان از پخش فیلم و سریال‌های خارجی، به‌طور گسترده جلوگیری به عمل آورد و یا بر طبق نظریه مطرح شده اخیر که پخش هر فیلم و سریال باید از مجراهای قانونی باشد عمل کرد چون این امر، اصلاً امکان‌پذیر نیست. به‌ویژه در تجهیز لشکر انسانی، فکری، نظارتی و کنترلی و همچنین مواجه شدن با هزاران دردسر قانونی کپی‌رایت در جهان که در ایران رعایت نمی‌شود.

این مجری برنامه‌های سینمایی تلویزیون در ادامه به بیان راه‌حل‌های پیشگیرانه از چنین اتفاقاتی پرداخت و عنوان کرد: در این مسیر بهترین راه‌حل، تجهیز متخصصان و صاحبان تفکر و اندیشه معتقد به آرمان‌ها در درون پلتفرم‌هاست تا با هوشیاری و دانایی، متولیان پلتفرم‌های این مسیر درست هدایت شوند و کارساز و مؤثر باشند. درایت و هوشمندی قبل از پخش یک سریال یا فیلم خارجی و انجام تحقیقات گسترده از کم و کیف آن، یک اقدام ضروری است تا چنین اشتباهی تکرار نشود.

وی در ادامه راجع به سطح کیفی این سریال بیان کرد: سریال «حشاشین» از تکنیک ضعیفی برخوردار بود اما احتمالاً چون احساس می‌شد در کشور مصر در حال تولید است و ظواهر سریال هم نشان از روایت درستی از تاریخ داشت اقدام به پخش آن کردند. یک نکته هم درباره این آثار مهم است که برخی کشورها که سبقه ساخت سریال و فیلم در تبلیغ اسلام و مسلمین را دارند شاید در مسیر روایتشان، لایه‌های زیرین آن اثر پر از غرض‌ورزی و عناد بر ضد مسلمانان به‌ویژه جهان تشیع و حتی یک قوم و فرهنگ کشور مسلمان دیگری باشد که زمینه اختلاف و تفرقه است. در باطن اما تهیه‌کنندگان این سریال‌ها در صدد ارائه تحلیل غلط از ایدئولوژی خودساخته خود هستند که مبنای اصولی و منطقی ندارد و کینه‌ورزی نسبت به یک ملت دیگر را به تصویر کشیده است. به ویژه درباره شخصیت حسن صباح که روایت‌های متغیر و اختلاف برانگیزی وجود دارد و فیلم‌های تهیه شده نشان از این نگاه دارد لذا باید موشکافانه بررسی شود که متولیان صدور پخش این سریال و مهمتر از آن دوبله آن با چه نیت و انگیزه‌ای این کار را انجام داده‌اند.

این منتقد و کارشناس سینما اضافه کرد: درونمایه سریال «حشاشین» تخریب ماهیت اندیشه واقعی شیعیان، نسبت دادن عملیات وحشیانه ترور و کشتار داعش به تاریخ پر افتخار ایران است به‌طوری‌که گویی ایرانیان شیعه منشأ ترور و تخریب بوده‌اند؛ بنابراین سکوت در قبال این دروغ بافی‌ها ظلم بزرگی به تاریخ غنی سرشار از محبت و انسان‌دوستی ایرانیان است.

وی در پایان تاکید کرد: می‌پذیریم در شیوه حکمرانی ایران، اختلاف نظرها و تنش‌هایی وجود دارد اما دفاع از ملیت، آئین و فرهنگ ایرانیان خط قرمز است. برخی کشورهای مسلمان همسایه درصدد هستند تا در پیاده کردن اندیشه‌های به ظاهر اسلامی خود را برتر بدانند و به هر طریق شیطنت‌آمیز دنبال اثبات این ادعا هستند اما دلیل بر آن نیست که به اندیشه‌های بنیادین و درست شیعیان تعرض و حیثیت و آبروی ایرانی را ببرند و افکار عمومی را منحرف کنند.

کد خبر 6098207 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • قرارداد سرگروهی «تگزاس ۳» و «عطرآلود» ثبت شد
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید